עבודתו החדשה של אבנר בר- חמא מוצבת בחלון הראוה של הגלריה ובו נראה שולחן עץ בודד שצורתו נגזרה כמפה של ארץ-ישראל השלמה. ברקע מוצבות ארבעים מפות של הארץ בגודל A4 המעובדות במחשב.
לא במקרה בחר האמן בתאריך המקביל לתאריך פתיחת התערוכה "40 שנות כיבוש" של אמני השמאל הישראלי הנפתחת באותו תאריך בגלריית הקיבוץ. עבודתו של בר- חמא נולדה עקב הסירוב של מארגני תערוכה זו לשתף את אלו שלא מזדהים עם אמירה זו. בר- חמא, אמן ואוצר, שמקפיד להזמין ולהציג אמנים בעלי דעות שונות, הביע צורך להציג את מחאתו בעניין זה.
בר- חמא, שדוגל באידיאל של שותפות ודיאלוג בין פלגים שונים של עם ישראל, מנסה בתערוכותיו לתת במה לדעות וגישות שונות, ובהשאלה, לשבת סביב שולחן אחד. השולחן הבודד בחלון הגלריה, המוצב ללא כסאות וללא סועדים, מעורר את השאלות: האם לפנינו שולחן המשמש למשא ומתן הנעדר שותפים לדו-שיח? האם מדובר בשיח בינינו לבין עצמנו? ואם מדובר על השיחות בינינו לבין הפלסטינאים, האם זה מצביע על פסימיות? סוף מפת הדרכים עקב האירועים האחרונים בעזה? ומצד שני, האם היעדר הסועדים מסביב לשולחן האוכל יכול להתפרש כתפילה של האמן להפסקת התיאבון של האויבים מסביבנו "לאכול" ולבלוע אותנו?
רגלי שולחן המפה מסמלות מחד, דבר שורשי הנטוע באדמת הארץ - את זכותו השורשית של עם ישראל, ומאידך - מרחפת עליו סכנה, בעקבות המאבק התמידי על הקרקע. על שולחן המפה חרוט המשפט: "לך אתן ארץ כנען חבל נחלתכם", כשהחריטה מולאה באדמת חמרה כתומה.
תערוכה זו היא למעשה סיכום של נושא מפות ארץ-ישראל השלמה שבו עוסק בר- חמא מזה מספר שנים. 40 המפות המשתרעות על קיר שלם נושאות מטען רב ומתייחסות למושגים כמו: אדמה, מולדת, גאולה, היאחזות, ציונות, קולקטיב, בית, בטחון קיומי, ארעיות, נדודים, אי-וודאות, מציאות, נוסטלגיה וחלום. בעבודות ישנם היבטים של דאגה אמיתית לגורל הארץ, חשש מפני חלוקת שטחים, מהגבולות הבלתי מוגדרים של הארץ ומבעיות לא פתורות באזורנו.
אדמת ארץ-ישראל עוררה מאז ומתמיד את הרגשות העמוקים ביותר בקרב כל בני האדם בתרבויות המערביות. האדמה היא סמל לטריטוריה של עם. כל מה שכרוך באדמה הופך לערך מקודש. רעיון ארץ-ישראל השלמה מהווה גם היום משאת נפש ליהודים רבים, שחלקם הגדול נמצאים בימין הישראלי, בציבור הדתי או החרדי.
העבודות מבטאות את השייכות המוחשית לנוף ההיסטורי שהיא חלק מהאמת הסבוכה של הזהות הישראלית. הציווי הטריטוריאלי וחדוות החזקה על המקום מהווים צופן גלוי וסמוי של כינונה. הגדרת השייכות קונקרטית-גיאופוליטית-תרבותית היא מהותית להבנת מושג הארץ השלמה.
ארץ ישראל השלמה מסמלת, לדעתו, גם רצון לעם ישראל מאוחד. אחדות העם למען ייעודה האמיתי של מדינת ישראל. ההכרה בנחיצותה של אחדות ישראל, דורשת פשרות מכל הצדדים, ולפי בר- חמא "מוטב עם מאוחד בארץ קטנה מעם חצוי בארץ-ישראל שלמה שעוד לא בשלה העת לממשה".
בר- חמא, אמן ציוני דתי ימני, הציג עבודות המוחות בגלוי נגד ההתנתקות. תערוכתו המפורסמת "מיצב-מצב" שאצרה ציפורה לוריא בבית-האמנים בתל-אביב, שבה הציג את מפת התפוזים, עוררה אמנים להתייחס למצב הפוליטי המורכב של המציאות הישראלית.
זוהי תמונת מצב של אמן המביע דעה ישירה ונוקבת על התרחשויות פוליטיות וחברתיות. עבודתו מזמינה דיאלוג ורב-שיח המעורר דיאלקטיקה של רעיונות.